Tekst jednolity
STATUT
BURSY SZKOLNEJ NR 3 W ELBLĄGU
Statut niniejszy opracowany został na podstawie:
1. Ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. z 1991r Nr 95, poz. 425 z późn. zm.),
2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 1993 roku w sprawie warunków form, trybu przyznawania i wypłacania oraz wysokości pomocy materialnej dla uczniów (Dz.U. z 1993 r Nr 74, poz. 350),
3. Rozporządzenia MENiS z dnia 7 marca 2005 roku w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz.U. Nr 52, poz 467).
Ilekroć w Statucie jest mowa o „ustawie”, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty.
ROZDZIAŁ I TWORZENIE I NAZWA PLACÓWKI
§ 1
1. Na mocy Uchwały Nr XXIX/535/97 Rady Miejskiej w Elblągu z dnia 27 listopada 1997 roku organem założycielskim dla Bursy Szkolnej jest Zarząd Miasta Elbląg.
§ 2
1. Nazwa placówki brzmi: Bursa Szkolna Nr 3 w Elblągu.
§ 3
1. Siedzibą Bursy jest Elbląg ul. Wapienna 17
§ 4
1. Organem prowadzącym jest Gmina Miasto Elbląg na prawach powiatu.
ROZDZIAŁ II ZADANIA I CELE PLACÓWKI
§ 5
1. Bursa Szkolna Nr 3 w Elblągu zwana dalej „Bursą” jest międzyszkolną placówką opiekuńczo - wychowawczą przeznaczoną dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, uczących się poza miejscem stałego zamieszkania.
2. W uzasadnionych przypadkach do bursy mogą być przyjęci wychowankowie mieszkający w Elblągu.
§ 6
1. Bursa realizuje swoje zadania we współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami), szkołą, a w szczególności z wychowawcami klas, do których uczęszczają wychowankowie, z poradniami psychologiczno - pedagogicznymi i innymi podmiotami ukierunkowanymi na zaspakajanie
potrzeb rozwojowych młodzieży.
2. Zadaniem bursy jest:
1) zapewnienie wychowankom całodziennego wyżywienia, zakwaterowania i bezpiecznego pobytu przez całą dobę,
2) zapewnienie właściwych warunków sanitarno - higienicznych i stałej troski o zdrowie wychowanków poprzez kształtowanie odpowiednich nawyków sprzyjających ich zdrowiu. Ochrona przed przemocą, uzależnieniami i innymi przejawami patologii społecznej,
3) zapewnienie właściwych warunków do nauki i wypoczynku,
4) do realizacji celów i zadań bursa wykorzystuje lokalne programy dotyczące wychowania i opieki, w szczególności Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
5) tworzenie warunków właściwego wykorzystywania czasu wolnego oraz możliwości rozwijania zainteresowań i uzdolnień wychowanków,
6) upowszechnianie kultury fizycznej, sportu i turystyki,
7) tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi społecznemu wychowanków przez wdrażanie ich umiejętności życia wśród demokratycznych instytucji państwa,
8) wdrażanie do samodzielnego wykonywania określonych prac porządkowo - gospodarczych,
9) wyrabianie zaradności życiowej wychowanków, rozwijanie samodzielności i samorządności.
10) w celu zapewnienia bezpiecznych warunków, opieki i wychowania budynek objęty został nadzorem kamer.
11) Zasady wykorzystania zapisów monitoringu wizyjnego dla realizacji misji wychowawczej bursy zawarte zostały w „Programie Wychowawczym Bursy”.
3. Bursa planuje i realizuje zadania określone w ust. 1 i 2 we współpracy ze szkołami, do których uczęszczają wychowankowie oraz rodzicami (opiekunami prawnymi) wychowanków. Współpraca ta polega na kontaktach osobistych i telefonicznych z wyżej wymienionymi.
4. Dodatkowym i pomocniczym zadaniem bursy w realizacji zadań podstawowych jest prowadzenie działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek, w charakterze podmiotu gospodarczego, na mocy ustawy o działalności gospodarczej z dnia 23.12.1988r (Dz.U. Nr 41 z 1989r, poz. 324 z późn. zm. art. 15 ust. 2 i art. 18).
5. Bursa realizuje swoje zadania poprzez:
1) budowanie więzi w społeczności bursy,
2) wskazywanie wzorców osobowych i działanie własnym przykładem,
3) włączanie wychowanków do działań związanych z rytuałem bursy i organizowaniem imprez,
4) reagowanie na niewłaściwe zachowanie i postawy wychowanków w bursie i poza nią,
5) diagnozowanie wychowanków pod kątem postępów w nauce i zachowaniu w szkole oraz problemów rozwojowych i rodzinnych,
6) poznanie wychowanków i ich środowiska rodzinnego,
7) propagowanie zasady uczciwości w sporcie, nauce i w czasie wolnym,
8) integracja bursy z lokalnym środowiskiem społecznym. Nawiązywanie kontaktów z organizacjami działającymi na rzecz edukacji i instytucjami wspomagającymi oświatę,
9) udostępnienie pomieszczeń bursy, zbiorów biblioteki i technologii informacyjnych,
10) współdziałanie bursy z poradniami psychologiczno - pedagogicznymi i innymi instytucjami wspierającymi rozwój wychowanka,
11) organizowanie dla wychowanków pomocy psychologiczno - pedagogicznej wspierającej rozwój wychowanka,
12) realizację programu wychowawczego i programu profilaktyki bursy,
13) organizację przepływu informacji o działalności bursy i jej organów,
14) ujednolicenie działań wychowawczych wszystkich wychowawców Bursy,
15) zapoznanie wychowanków z ich prawami, obowiązkami i przestrzeganie tych praw,
16) organizację współpracy z rodzicami wychowanków.
ROZDZIAŁ III ORGANY BURSY
§ 7
1. Organami bursy szkolnej są:
1) Dyrektor
2) Rada Pedagogiczna
3) Młodzieżowa Rada Bursy.
2. W bursie może być powołana Rada Rodziców.
§ 8
1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce
nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
2. Kompetencje i zakres czynności dyrektora bursy określa ustawa o systemie
oświaty. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników placówki,
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom placówki,
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników bursy,
4) Dyrektor bursy w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami i MRB.
3. Do szczegółowych obowiązków dyrektora bursy szkolnej należy:
1) kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
2) opracowywanie planów pracy bursy,
3) opracowywanie projektu organizacji roku szkolnego,
4) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
5) koordynowanie działań podejmowanych przez szkoły, a także przez poszczególnych pracowników,
6) kierowanie działalnością finansową i gospodarczą placówki,
7) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych.
8) realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,
9) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym bursy zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę bursy,
10) Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
11) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
§ 9
1. Rada Pedagogiczna bursy jest kolegialnym organem placówki w zakresie
realizacji jej statutowych zadań dotyczących wychowania i opieki.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą:
1) wszyscy wychowawcy zatrudnieni w placówce,
2) z głosem doradczym zaproszone osoby, nauczyciele szkół, do których uczęszczają wychowankowie, przedstawiciele organizacji politycznych, społecznych, pracownicy administracji i obsługi bursy, przedstawiciele MRB, zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor bursy.
4. Rada Pedagogiczna bursy zbiera się na wniosek:
1) z inicjatywy przewodniczącego,
2) co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej,
3) organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
4) organu prowadzącego placówkę.
5. Zadania Rady Pedagogicznej bursy to:
1) planowanie i organizowanie pracy opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej,
2) inicjowanie różnych form działalności opiekuńczo - wychowawczej,
3) okresowe i roczne analizowanie działalności opiekuńczo - wychowawczej i dydaktycznej oraz gospodarczej bursy, ustalenie wniosków zmierzających do stałego podnoszenia poziomu jej działalności,
4) organizowanie wewnętrznego samokształcenia i upowszechniania nowatorstwa pedagogicznego,
5) współpraca z rodzicami, szkołami i opiekunami wychowanków,
6) diagnozowanie problemów wychowawczych wychowanków,
7) dokonywanie okresowej analizy i oceny podejmowanych działań wychowawczych.
6. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy bursy,
2) wnioski stałych i doraźnych komisji wybranych przez radę,
3) wnioski wychowawców grup w sprawie przyznawania nagród i wyróżnień oraz udzielania kar,
4) regulaminy bursy o charakterze wewnętrznym,
5) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w bursie,
6) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli bursy,
7) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków.
7. Do kompetencji opiniujących rady pedagogicznej należy:
1) projekt planu finansowego,
2) wnioski dyrektora o przyznanie odznaczeń, nagród i innych form uznania,
3) organizację pracy bursy, w szczególności tygodniowy rozkład zajęć wychowawczych,
4) zgłoszenie kandydatów do funkcji kierowniczych lub dyrektora,
5) zgłoszenie votum nieufności dla wychowawcy i dyrektora,
6) propozycje dyrektora bursy w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego,
7) przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora na kolejny okres, oceny pracy dyrektora.
8. Do kompetencji wykonawczych Rady Pedagogicznej należy:
1) ocena sytuacji i stanu placówki,
2) rozpatrywanie wniosków i opinii rady rodziców,
3) rozpatrywanie wniosków i opinii MRB.
9. Rada Pedagogiczna bursy w zależności od potrzeb powołuje stałe lub doraźne komisje, których działalność może dotyczyć wybranych zagadnień statutowej działalności bursy lub pracy opiekuńczo - wychowawczej.
10. Pracą komisji kieruje przewodniczący powołany przez radę lub komisję na wniosek przewodniczącego rady.
11. Komisje informują radę o wynikach swojej pracy, formułują wnioski do zatwierdzenia przez Radę Pedagogiczną.
12. Rada Pedagogiczna bursy podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
13. Dyrektor bursy ma prawo zawiesić wykonanie uchwały rady pedagogicznej sprzecznej z prawem. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie powiadamia organ prowadzący placówkę ora organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym placówkę uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczny.
14. Rada Pedagogiczna bursy ma prawo wystąpić z wnioskiem do Zarządu Miasta Elbląga o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora placówki.
15. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
16. Podstawowym dokumentem działalności rady jest „książka protokołów”, opieczętowana, przesznurowana i podpisana przez dyrektora bursy.
17. Książkę protokołów Rady Pedagogicznej bursy należy udostępnić na terenie placówki wychowawcom, upoważnionym nauczycielom zatrudnionych w organach nadzorujących bursę oraz upoważnionym przedstawicielom organu prowadzącego.
18. Wychowawcy są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rad pedagogicznych, które mogą naruszać dobro osobiste wychowanków, rodziców, a także wychowawców i innych pracowników placówki.
§ 10
1. W placówce może działać Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców wychowanków Bursy Szkolnej nr 3 w Elblągu.
2. Celem rady rodziców jest podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności bursy, a w szczególności:
1) pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań bursy,
2) współpracę ze środowiskiem lokalnym bursy,
3) zapewnianie rodzicom, we współdziałaniu z nauczycielami bursy prawa do:
a) znajomości zasad i zamierzeń wychowawczych w bursie,
b) uzyskanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
c) uzyskania porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
d) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy bursy.
4) występowanie do rady pedagogicznej i dyrektora Bursy z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw bursy,
5) opiniowanie statutu bursy, programu wychowawczego, programu profilaktyki, programu rozwoju bursy, powinna przedstawić swoją opinię o pracy nauczyciela w związku z jego awansem zawodowym,
6) uchwalanie regulaminu swojej działalności oraz wybiera przewodniczącego,
7) gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek oraz innych źródeł, a ich wydatkowanie określone winno być w regulaminie rady.
3. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala na zebraniu ogół rodziców wychowanków bursy.
4. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem bursy.
5. W celu wspierania działalności statutowej bursy, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
6. Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej i dyrektora bursy z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw bursy.
7. W skład rady rodziców wchodzą:
1) Przewodniczący,
2) Członek - 1 osoba,
3) Komisja Rewizyjna - 2 osoby.
§ 11
1. Wychowankowie tworzą samorząd, który funkcjonuje jako Młodzieżowa Rada Bursy.
2. Młodzieżowa Rada Bursy wybierana jest w wyborach powszechnych, tajnych, bezpośrednich na początku roku szkolnego na okres jednego roku.
3. W skład Młodzieżowej Rady Bursy wchodzą przedstawiciele wszystkich grup wychowawczych.
4. Młodzieżowa Rada Bursy wybiera spośród siebie:
1) przewodniczącego,
2) zastępcę
3) sekretarza,
4) skarbnika.
4. Młodzieżowa Rada Bursy oraz przedstawiciele poszczególnych sekcji wybierani są spośród wszystkich wychowanków i tworzą:
1) sekcja nauki - troszczy się o właściwą atmosferę podczas nauki własnej, organizuje pomoc w nauce uczniom słabszym, sporządza porównawcze zestawienia ocen poszczególnych grup, propaguje ciekawe programy telewizyjne,
2) sekcja kulturalno-oświatowa - organizuje imprezy okolicznościowe w placówce, redaguje gazetki, organizuje wybory do MRB,
3) sekcja sanitarno-higieniczna - dba o estetykę sal mieszkalnych oraz pomieszczeń ogólnego użytku, propaguje zachowania sprzyjające zdrowiu, organizuje opiekę profilaktyczną dotyczącą zdrowia i uzależnień, wdraża zachowania proekologiczne,
4) sekcja sportowa - organizuje zajęcia sportowe i spotkania towarzyskie w grach zespołowych, propaguje zdrowe spędzanie czasu wolnego.
5. W ramach Młodzieżowej Rady Bursy mogą funkcjonować takie ciała jak:
1) Sąd Koleżeński,
2) organizacje, kluby zainteresowań i inne.
6. Opiekunem Młodzieżowej Rady Bursy jest osoba zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną.
7. Do kompetencji MRB należy:
1) przygotowywanie projektów regulaminu MRB, który nie może być sprzeczny ze Statutem Bursy,
2) występowanie do władz bursy z nowymi inicjatywami, dotyczącymi życia bursy i sposobem ich wykonania,
3) wykonywanie zadań zleconych prze radę pedagogiczną i dyrekcję bursy,
4) prawo zgłaszania opinii i wniosków do dyrekcji bursy we wszystkich sprawach dotyczących działalności placówki,
5) prawo do poznania rocznego planu pracy opiekuńczo - wychowawczej,
6) prawo każdego wychowanka do jasnej oceny swojej postawy,
7) prawo do organizowania życia w bursie poprzez działalność kulturalno - oświatową, sportową, rozrywkową zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami placówki,
8) prawo zgłaszania wniosku dotyczącego ustanowienia opiekuna samorządu,
9) prawo do uczestnictwa w posiedzeniach rady pedagogicznej z głosem równoprawnym głosom rady pedagogicznej,
10) przyjmowanie zażaleń od wychowanków,
11) wydaje opinie dotyczące karania i nagradzania wychowanków.
8. Na wniosek dyrektora bursy MRB może wyrażać opinię o pracy
nauczyciela.
9. Za rażące naruszenie regulaminu bursy oraz za zachowanie sprzeczne z
ogólnie przyjętymi normami, rada pedagogiczna może odwołać
przedstawiciela MRB oraz członków poszczególnych sekcji.
§ 12
1. Organy bursy współpracują ze sobą poprzez:
1) ustalenie priorytetów do programu rozwoju bursy,
2) realizację wspólnych działań,
3) przekazywanie bieżących informacji o podejmowanych decyzjach i działaniach.
2. Sytuacje konfliktowe organy bursy rozwiązują wewnątrz placówki.
Dyrektor powołuje wówczas komisję do rozwiązania sytuacji
konfliktowej. W skład tej komisji wchodzą:
1) dyrektor - przewodniczący,
2) przedstawiciel rady pedagogicznej,
3) przedstawiciel MRB,
4) przedstawiciel rady rodziców.
3. Jeżeli w sporze między organami uczestniczy dyrektor, to strony mogą zwrócić się z wnioskiem o rozpatrzenie sporu do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny. Organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny rozstrzyga w sprawach dotyczących zakresu ich kompetencji.
ROZDZIAŁ IV ORGANIZACJA
§ 13
1. Bursa realizuje swoje zadania cały rok szkolny, z przerwą na okres ferii letnich, zimowych i wiosennych.
§ 14
1. Podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami w bursie jest grupa wychowawcza.
2. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej nie może być większa niż 35 osób.
3. Podziału wychowanków na grupy wychowawcze wg określonych kryteriów dokonuje dyrektor bursy w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uwzględniając propozycje Młodzieżowej Rady Bursy.
4. Grupą wychowawczą opiekuje się wychowawca, który odpowiada za całokształt pracy z młodzieżą, z którą współdziała w realizacji zadań.
5. Tygodniowy wymiar zajęć opiekuńczo - wychowawczych z jedną grupą wychowawczą w bursie wynosi nie więcej niż 55 godzin.
6. W bursie tworzy się grupy integracyjne, w których liczba wychowanków nie może być większa niż 20, w tym od 3 do 5 wychowanków niepełnosprawnych.
§ 15
1. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji bursy opracowany przez dyrektora placówki. Arkusz organizacyjny sporządzany jest do 30 kwietnia każdego roku i zatwierdzany jest przez organ prowadzący bursę do dnia 30 maja każdego roku.
2. W arkuszu organizacji bursy zamieszcza się w szczególności:
a) liczbę pracowników bursy,
b) liczbę godzin zajęć opiekuńczo - wychowawczych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący bursę.
3. Tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych zajęć opiekuńczo-wychowawczych ustala dyrektor bursy, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji bursy z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 16
1. Do realizacji celów statutowych bursa posiada:
1) pomieszczenia do cichej nauki,
2) bibliotekę i czytelnię,
3) siłownię,
4) archiwum,
5) stołówkę z zapleczem kuchennym,
6) salę komputerową,
7) pokoje sypialne.
§ 17
1. W bursie działa Zespół Wychowawczy do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków, powoływany przez dyrektora bursy.
2. Do zadań zespołu wychowawczego należy w szczególności:
1) diagnozowanie problemów wychowawczych wychowanków,
opracowanie planu wychowawczego na dany rok szkolny,
2) dokonywanie okresowej analizy i oceny podejmowanych działań wychowawczych,
3) doskonalenie metod pracy wychowawczej,
4) organizowanie pracy psychologiczno - pedagogicznej wychowankom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych należy udzielić wsparcia.
3. W skład zespołu wychowawczego wchodzi 2 wychowawców. W posiedzeniu Zespołu Wychowawczego może uczestniczyć dyrektor, pedagog, psycholog zatrudniony w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej , z którą współpracuje placówka, przedstawiciel MRB, w sprawach dotyczących bezpieczeństwa wychowanków, rodzice lub jego prawni opiekunowie, dzielnicowy.
4. Posiedzenia Zespołu Wychowawczego są protokołowane.
5. Terminy spotkań ustala zespół.
6. Rodzice informowani są o posiedzeniach Zespołu Wychowawczego z 3- dniowym wyprzedzeniem na piśmie lub telefonicznie.
7. O wynikach posiedzenia Zespołu Wychowawczego rodzice lub prawni opiekunowie wychowanka informowani są na piśmie.
8. Na posiedzenie Zespołu Wychowawczego wychowawca przygotowuje informację o wychowanku.
9. Jednym ze środków wychowawczych jakie może wykorzystać zespół jest kontrakt.
10. Zespół Wychowawczy podejmuje decyzje w sprawach nagradzania i udzielania kar wychowankom.
ROZDZIAŁ V PRACOWNICY
§ 18
1. W bursie zatrudnia się pracowników:
• pedagogicznych - zwanych wychowawcami
• administracyjnych
• obsługi.
2. Wymagane kwalifikacje w stosunku do zatrudnionych pracowników pedagogicznych określają odrębne przepisy.
3. Pracowników pedagogicznych, administracyjnych i obsługi zatrudnia dyrektor bursy.
4. Pracownicy administracji i obsługi podlegają bezpośrednio dyrektorowi.
5. Zakres obowiązków dla każdego pracownika każdorazowo na piśmie określa dyrektor bursy.
6. Zakresy obowiązków dla każdego z pracowników Bursy określają załączniki do Statutu:
• główna księgowa - zał. nr 1
• sekretarz bursy - zał. nr 2
• intendent - zał. nr 3
• portier - zał. nr 4
• sprzątaczka - zał. nr 5
• konserwator - zał. nr 6
• dozorca nocny - zał. nr 7
• kucharz - zał. nr 8
• pomoc kuchenna - zał. nr 9
§ 19
1. Wychowawca na zajmowanym stanowisku odpowiedzialny jest za rzetelną realizacje zadań.
2. Ponadto do obowiązków wychowawcy należy:
1) stwarzanie wychowankom odpowiednich warunków do nauki i wypoczynku w bursie,
2) wyrabianie u wychowanków nawyku samodzielności i wdrażanie ich do samoobsługi w bursie,
3) udzielanie pomocy w rozwijaniu działalności samorządowej wychowanków,
4) udzielanie porad i pomocy wychowankom w rozwiązywaniu trudności powstałych na tle niepowodzeń szkolnych i kontaktów rówieśniczych,
5) dokonywanie wspólnie z MRB i RP oceny wychowanków w zakresie nauki i zachowania w bursie i szkole,
6) współpraca z nauczycielami, rodzicami i opiekunami prawnymi w zakresie postępów w nauce i zachowaniu,
7) stała troska o stan zdrowia i bezpieczeństwo wychowanków oraz kształtowanie w nich nawyków przestrzegania zasad higieny,
8) właściwe stosowanie systemu kar i nagród w stosunku do swoich wychowanków,
3. Wychowanek zobowiązany jest do rozliczenia się z placówką, zgodnie z
wewnętrznym dokumentem, tzw „ kartą obiegową” ( wzór karty stanowi załącznik nr 1 do Statutu), w dniu opuszczania bursy.
4. Wychowanek, który nie dopełni obowiązku rozliczenia karty obiegowej nie zostanie przyjęty na kolejny rok szkolny.
§ 23
1. Podanie o przyjęcie do bursy rodzice, opiekunowie lub uczniowie składają w sekretariacie w terminie nie później, niż do 20 czerwca każdego roku.
2. W przypadku posiadania wolnych miejsc w placówce w każdym innym terminie.
3. Komisja rozstrzyga o przyjęciu do bursy w terminie do 3 dni roboczych od dnia zakończenia procedury składania podań.
4. Uczeń, który nie został przyjęty do bursy, może zwrócić się na piśmie do dyrektora o ponowne rozpatrzenie podania, w terminie nie później niż 3 dni od daty zakończenia naboru.
§ 24
1. W bursie gwarantuje się przestrzeganie praw wychowanka.
2. Wychowanek ma prawo do:
1) podmiotowego traktowania,
2) zakwaterowania (częściowo odpłatnego) oraz całodziennego wyżywienia,
3) opieki wychowawczej, właściwych warunków w bursie zapewniających higienę, bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy,
4) wypoczynku i uczestnictwa we wszystkich zajęciach kulturalnych organizowanych w bursie,
5) korzystania z pomocy wychowawców w rozwiązaniu problemów osobistych, dotyczących niepowodzeń szkolnych i zamieszkania w bursie,
6) współudziału w decydowaniu o sprawach wychowawczych i organizacyjnych bursy,
7) rozwijaniu i pogłębianiu zainteresowań, zdolności i talentów,
8) pomocy wychowawców przy odrabianiu zadań domowych,
9) swobody wyrażania swoich myśli i przekonań, jeśli nie narusza to dobra innych osób,
10) korzystania z urządzeń i wyposażenia placówki, takich jak: biblioteka, świetlica, sala komputerowa i siłownia,
11) wypowiadania swoich poglądów na temat funkcjonowania bursy poprzez Młodzieżową Radę Bursy.
12) w przypadku naruszenia praw wychowanka ma on prawo do:
a) złożenia zażalenia do MRB,
b) złożenia skargi do dyrektora placówki.
13) informacji o swoich prawach, regulaminach oraz ważnych wydarzeniach.
3. Wychowanek bursy ma obowiązek:
1) systematycznie uczęszczać do szkoły, uczyć się, wzbogacać swoją wiedzę i jak najlepiej wykorzystać czas i warunki do nauki,
2) utrzymać w czystości i estetyce pomieszczenia mieszkalne, ogólnego użytkowania oraz otoczenia bursy,
3) uczestniczyć w pracach społecznie użytecznych na rzecz bursy i najbliższego środowiska,
4) wykazywać troskę o sprzęt i urządzenia bursy,
5) przestrzegać zasad kulturalnego współżycia w zespole,
6) przestrzegać przepisów BHP, dbać o porządek w miejscu zamieszkania i higienę osobistą,
7) wykupienia całodziennego wyżywienia,
8) przestrzegania innych punktów wynikających z regulaminu.
§ 25
1. Wysokość opłat wnoszonych przez ucznia za zakwaterowanie w bursie określają odrębne przepisy (Dz.U. Nr 74, poz. 350 § 6 ust. 1,2; Dz.U. Nr 52, poz. 467 § 66 ust. 2 pkt 1, 2, ust. 6 i 7 ustawy z dnia 7 marca 2005r).
2. Rodzice (prawni opiekunowie, instytucje) dzieci i młodzieży przebywającej w bursie wnoszą opłaty za:
1) posiłki w stołówce bursy równą wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie ustalonych przez dyrektora bursy,
2) zakwaterowanie w bursie w wysokości 50% kosztu utrzymania miejsca; do kosztu tego nie wlicza się wynagrodzeń pracowników, wydatków pochodnych od tych wynagrodzeń.
3. Opłaty, o których mowa w pkt. 1, wnosi się z góry do 5 dnia każdego miesiąca,
4. Ze względu na trudną sytuację materialną rodziców istnieje możliwość przedłużenia terminu płatności na ich wniosek.
5. Jeżeli dziecko z uzasadnionych powodów nie mogło przebywać w placówce opłata, o której mowa w pkt. 1 ust. 1, należna jest w wysokości proporcjonalnej do faktycznego pobytu dziecka.
6. Opłatę za zakwaterowanie rodzice (prawni opiekunowie, instytucje) wnoszą w całości bez względu na ilość dni pobytu dziecka w bursie.